«ΕΔΡΑ» Ψυχοπαιδαγωγικά Κέντρα

Ωράριο Λειτουργίας : 13.00 - 21.00

2105913423 - 210 5901243 

Η ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ


Εργοθεραπεία είναι η εφαρμοσμένη επιστήμη που παρέχει εξειδικευμένη θεραπεία για να βοηθήσει ανθρώπους να αναπτύξουν, να επανακτήσουν ή να διατηρήσουν δεξιότητες απαραίτητες για να συμμετέχουν σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής τους. Στην παιδιατρική εργοθεραπεία, ο σκοπός είναι να μπορέσει το παιδί να είναι λειτουργικό και αυτόνομο σε όλα τα περιβάλλοντα που ζει και δραστηριοποιείται (σπίτι, σχολείο κλπ)

 

Η Εργοθεραπεία βελτιώνει τη λειτουργικότητα του παιδιού:

  • Στην αδρή κίνηση: να μπορεί να ισορροπεί και να συντονίζει τις κινήσεις του.
  • Στη λεπτή κίνηση: να πιάνει σωστά το μολύβι, να χειρίζεται με επιδεξιότητα μικρά αντικείμενα.
  • Στο γνωστικό / αντιληπτικό τομέα: στον χωρικό και χρονικό προσανατολισμό.
  • Στις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής: στην ένδυση, την απόδυση, τη σίτιση, την προσωπική υγιεινή.
  • Στις επιτελικές λειτουργίες: στην ικανότητα συγκέντρωσης και προσοχής, στη μνήμη.
  • Στις ψυχοκοινωνικές δεξιότητες: στην ικανότητα συνεργασίας με συνομηλίκους, στην ακολουθία εντολών.

 

Η αξιολόγηση γίνεται με τη χρήση σταθμισμένων ή άτυπων αξιολογητικών εργαλείων, κατάλληλα προσαρμοσμένων στο ηλικιακό πρότυπο του παιδιού και ακολουθώντας τα αναπτυξιακά ορόσημα.

Η απόκτηση και η βελτίωση της λειτουργικότητας του παιδιού γίνεται μέσα από στοχοκατευθυνόμενες δραστηριότητες, διαβαθμισμένης δυσκολίας και εξατομικευμένες για το κάθε παιδί.  

 

Η εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι απαραίτητη όταν το παιδί :

  • Δυσκολεύεται να μιμηθεί και να παίξει συμβολικό παιχνίδι
  • Η συγκέντρωσή του είναι μικρή και δυσκολεύεται να ολοκληρώσει μια δραστηριότητα
  • Η προσέγγιση του στις δραστηριότητες γίνεται παρορμητικά και απρόσεκτα
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες
  • Δεν παίζει με τους συνομηλίκους του και αποτραβιέται
  • Δυσκολεύεται να τρέξει, να ισορροπήσει, να πηδήξει, να κάνει κουτσό
  • Δυσκολεύεται να κλωτσήσει, να πετάξει και να πιάσει μπάλα
  • Εμπλέκεται σε κινητικές δραστηριότητες, αλλά οι κινήσεις του υπολείπονται σε ρυθμό, διαδοχή και ποιότητα.
  • Δεν έχει καταλήξει ποιο χέρι είναι το κυρίαρχο
  • Δυσκολεύεται να σχεδιάσει από μνήμης, να αντιγράψει ή να μιμηθεί σχήματα
  • Ο τρόπος με τον οποίο κρατάει το μολύβι δεν είναι λειτουργικός, το παιδί κουράζεται όταν γράφει, πονάει, έχει αργό ρυθμό και τα γράμματα του δεν είναι ευανάγνωστα
  • Ασκεί πολύ πίεση στο μολύβι ή το αντίστροφο
  • Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει, να κόψει κλπ
  • Δυσκολεύεται να χειριστεί μικρά αντικείμενα με τα δάχτυλά του
  • Δεν έχει καλό χρονικό (ημέρες, πριν-τώρα-μετά κλπ) και χωρικό (πάνω- κάτω, δεξιά-αριστερά κλπ) προσανατολισμό.
  • Δυσκολεύεται να συνθέσει πάζλ, να ολοκληρώσει λαβυρίνθους, να αντιγράψει απλές κατασκευές με κυβάκια
  • Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί (να ντυθεί, να γδυθεί, να βάλει παπούτσια, να φάει, να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα κλπ)


Στα πλαίσια της εργοθεραπείας εφαρμόζεται η παρέμβαση της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ

Πρόκειται για μια φυσιολογική και αυτόματη νευρολογική διαδικασία, μέσω της οποίας οργανώνονται και επεξεργάζονται τα εισερχόμενα αισθητηριακά μηνύματα, ώστε να χρησιμοποιηθούν κατάλληλα από το άτομο και να αντιδράσει όπως απαιτείται από το περιβάλλον.  Με άλλα λόγια, η αισθητηριακή ολοκλήρωση μας βοηθά να δράσουµε και να αντιδράσουμε αποτελεσματικά σε καταστάσεις, να παίξουµε, να µάθουµε, να κάνουµε φίλους και να αποφύγουμε επικίνδυνες καταστάσεις.

Τα τρία βασικά αισθητηριακά συστήματα του εγκεφάλου είναι το απτικό, το αιθουσαίο και το ιδιοδεκτικό σύστημα. Τα υπόλοιπα δευτερεύοντα συστήματα είναι το ακουστικό, το οπτικό, το οσφρητικό και το γευστικό σύστημα.

Οι λειτουργίες των κύριων αισθητηριακών συστημάτων είναι:

Απτικό Σύστημα: λειτουργεί προστατευτικά (π.χ. μας αποτρέπει από το να πιάσουμε μια καυτή κατσαρόλα) και μας βοηθά να διακρίνουμε διαφορετικές υφές και συστάσεις (π.χ. να πιάσουμε ένα χαρτονόμισμα αντί μιας κάρτας στην τσάντα μας). Η ολοκλήρωση της αφής μας επιτρέπει  την ανάπτυξη της συνειδητότητας του σώµατος, τους λεπτούς χειρισμούς, τον σχεδιασµό κίνησης και την αίσθηση άνεσης µε τα χάδια και τα αγγίγματα.

Αιθουσαίο Σύστημα: Εμπεριέχει τους αισθητηριακούς υποδοχείς του εσωτερικού αυτιού, τα συστήµατα πρόσληψης του εγκεφαλικού στελέχους και της παρεγκεφαλίδας και την επίδραση αυτών στον εγκέφαλο. Μας βοηθά να αντιλαμβανόμαστε την θέση, κίνηση, ταχύτητα και διεύθυνση της κίνησης. Περιλαμβάνει τον µυϊκό τόνο, κρατά το κεφάλι όρθιο ενάντια στη βαρύτητα και συντονίζει την κίνηση των µατιών, κεφαλιού, λαιµού και σώµατος. Η αιθουσαία αίσθηση είναι σηµαντική για την ανάπτυξη της ισορροπίας, τον συντονισµό, τον έλεγχο των µατιών, την προσοχή, την ασφάλεια της µετακίνησης, τη συναισθηµατική ασφάλεια και κάποιες πτυχές της γλωσσικής ανάπτυξης.

Ιδιοδεκτικό Σύστημα: Οι αισθητηριακοί υποδοχείς για το ιδιοδεκτικό σύστηµα βρίσκονται στους μύες και τις αρθρώσεις μας. Μέσω αυτών αντιλαμβανόμαστε πού βρίσκεται το σώµα µας στον χώρο και τα όρια του, την δύναµη και εύρος της κίνησης μας. Η ιδιοδεκτική αίσθησή µας παρέχει την γνώση για την  συνειδητότητα του σώµατος και δεν µπορεί να λειτουργήσει από µόνη της. Απαιτεί τη συνεχή συνεργασία µε το απτικό και αιθουσαίο σύστηµα. Το ιδιοδεκτικό σύστηµα διεγείρεται µε την βαριά δουλειά ή την δουλειά µε αντίσταση ή τις εκτάσεις στις αρθρώσεις. Όταν τραβάμε ή σπρώχνουμε κάτι βαρύ, οι αρθρώσεις αποµακρύνονται λίγο ή συμπιέζονται, στέλνοντας πληροφόρηση στον εγκέφαλο για την δύναµη και το εύρος της κίνησης.

ΠΟΤΕ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Συστήνεται η Εργοθεραπευτική Εκτίμηση των δεξιοτήτων του παιδιού, για τις παρακάτω περιπτώσεις:

  • Δυσκολεύεται να διατηρήσει την προσοχή του
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες
  • Βρίσκεται σε διαρκή και ακατάπαυστη κίνηση στο περιβάλλον του
  • Είναι αδέξιο στις κινήσεις του και συχνά πέφτει
  • Δυσκολεύεται σε δραστηριότητες που εμπεριέχουν τρέξιμο, άλματα, ισορροπία και συντονισμό
  • Φοβάται και βγάζει ανασφάλεια σε δραστηριότητες που έχουν ύψος ή όταν δεν πατά τα πόδια του στο έδαφος
  • Δυσκολευέται με την ένδυση / απόδυση, την τουαλέτα, το μπάνιο ή την ολοκλήρωση του γεύματος του αυτόνομα
  • Δυσκολεύεται να κάνει φίλους και να παίξει με συνομήλικους
  • Δυσκολεύεται σε κατασκευαστικά παιχνίδια, όπως πάζλ, συγκριτικά με τους συνομήλικους
  • Δεν πιάνει λειτουργικά το μολύβι και αδυνατεί να χρωματίσει μέσα σε ένα πλαίσιο ή να ζωγραφίσει κάποιο σχέδιο, όπως το σπιτάκι
  • Παρουσιάζει δυσκολίες στη γραφή και αντιγραφή, όπως αργό ρυθμό ή δυσανάγνωστα γράμματα